Triggerpoint-therapie

Klachten die met triggerpoint-therapie kunnen worden behandeld, zijn onder andere:

• Gebitspijn en overige aangezichtspijn
  • Tenniselleboog, carpaal tunnelsyndroom
  • Nek- en schouderklachten, tevens CANS-klachten (RSI)
  • Depressie n.a.v. aanhoudende pijn
  • Hielspoor en overige pijn in voeten

Men denkt dat de oorzaak van pijn op dezelfde plaats ligt als de pijn zelf. Dat is niet altijd zo. Meestal voelt men het als een diepe doordringende pijn. Bij stijfheid en pijn in een gewricht zou altijd eerst gedacht moeten worden aan mogelijke triggerpoints in nabij gelegen spieren die overbelast zijn. Pijn in gewrichten als de polsen, ellebogen, schouders, knieën en heupen zijn vaak afgeleide pijn afkomstig van myofasciale triggerpoints.

Bij bepaalde spieren is de aanwezigheid van afgeleide pijn eenvoudig aan te tonen door zoveel druk te geven op een triggerpoint dat het pijnlijk genoeg is om (een deel van) zijn patroon van afgeleide pijn te reproduceren.

Meer over Triggerpoint-therapie

Triggerpoints veroorzaken bijvoorbeeld hoofdpijn, pijn in nek en kaak, pijn in de onderrug, tennisarm, CANS-klachten (RSI) en carpaal tunnelsyndroom. Ze zijn de bron van de pijn in gewrichten, zoals de schouder, pols, heup, knie en enkel, die vaak wordt aangezien voor artritis, peesontsteking, slijmbeursontsteking en letsel aan de gewrichtsbanden.

Triggerpoints veroorzaken ook andersoortige symptomen zoals duizeligheid, oorpijn, misselijkheid, maagzuur, hartritmestoornissen en gevoelloosheid in handen en voeten. De symptomen die door triggerpoints worden veroorzaakt komen voor in voorspelbare patronen.

Als u weet waar u zoeken moet, zijn triggerpoints eenvoudig te vinden en uit te schakelen. De meeste problemen kunnen in zeer korte tijd drastisch worden verminderd. Zelfs langdurig chronische klachten kunnen binnen een korte tijd aanzienlijke verbetering te zien geven.

Naast de behandeling van triggerpoints geef ik eenvoudige oefeningen mee om thuis zelf mee aan de slag te gaan. Mensen die heel graag van hun klachten af willen, kunnen zichzelf dagelijks enkele minuten behandelen, waardoor hun klachten zeer snel afnemen of verdwijnen.